fbpx
finnish russian estonian english latvian
PK Economics

Kirjanpitoautomaatti

Kirjanpitoautomaatti

Blogi kirjanpidosta, yrittäjyydestä ja verotuksesta

Kirjanpitoautomaatti on pienyrittäjille suunnattu blogi, jossa käsitellään selkokielellä kirjanpidollisia kysymyksiä. Ei virastosuomea tai monimutkaisia excel-taulukoita.

Tervetuloa lukemaan ja kommentoimaan!

Ksenia Rensujeff, KTM
ksenia@pk-economics.fi
8.9.2016

Mitä pienyrittäjä voi tehdä, kun liikevaihto romahtaa?

15.3.2020

Monet pienyrittäjät ovat huolissaan omasta taloudellisesta tilanteesta – miten selvitä laskuista, kun koronavirus on karkottanut asiakkaat? Asia koskee jo isoa joukkoa eri alojen yrittäjiä; kampaajia, hierojia, takseja, taiteilijoita, ravintoloita ym. – puhumattakaan kansainvälistä kauppaa harjoittavista yrittäjistä.

Lue lisää…

[^Top^]

Taksi ja kirjanpito

05.01.2020



Taksiala vapautui kilpailulle 1.7.2018, mikä onkin tuonut alalle runsaasti uusia yrittäjiä. Kun yritys on perustettu ja luvat hankittu, vastaan tulevat kirjanpidon kiemurat. Mitä erityispiirteitä taksialalla on kirjanpidon näkökulmasta ja mitä taksiyrittäjän olisi hyvä tietää?

Lue lisää…

[^Top^]

Tulorekisteri tulee – Mitä pienyrittäjän tulee tietää? Osa 2/2

4.10.2018

 

Tämän kirjoituksen edellisessä osassa käsiteltiin tulorekisteriä yleisellä tasolla. Syvennyn tässä osiossa aikatauluihin sekä siihen, millaisia muutoksia pienyrittäjän tulee tehdä palkanlaskennan rutiineihin.

 

Lue lisää…

[^Top^]

Tulorekisteri tulee – mitä pienyrittäjän tulee tietää? Osa 1/2

4.10.2018

Tulorekisterin lyhyt oppimäärä.

 

Tulorekisteri otetaan käyttöön 1.1.2019. Mitä tulorekisteri tarkoittaa pienyrittäjän näkökulmasta? Asia on sen verran laaja, että päätin jakaa tämän kirjoituksen kahteen osaan. Mikäli yritykselläsi on tapana maksaa palkkaennakoita tai palkanmaksu muutoin poikkeaa tavanomaisesta, niin suosittelen ehdottomasti tutustumaan myös kirjoituksen toiseen osaan.

Jatka lukemista…

[^Top^]

Pienyritys + kirjanpidon sähköistäminen?

31.8.2018

Sähköisyys tilitoimiston asiakkaana voi tarkoittaa monta eri asiaa ja se voidaan toteuttaa monella eri tavalla.

Ideaalitilanteessa sähköisyys poistaa päällekkäiset työt ja säästää yrittäjän sekä tilitoimiston aikaa. Lisäksi yrittäjä näkee talouslukunsa reaaliaikaisesti ja pääsee käsiksi tietoihin kellon ympäri. Tässä tavassa yrittäjä ja tilitoimisto hyödyntävät samoja ohjelmistoja rinnakkaistunnuksilla.

Ideaalitilanne toteutuu kuitenkin harvoin, eikä reaaliaikaisuus ole tarpeellista kaikille yrityksille. Tämä seikka tuntuu usein unohtuvan niin ohjelmistonkehittäjiltä, kuin viranomaisiltakin.

Jatka lukemista…

[^Top^]

Maahantuonnin arvonlisäverotuksen muutokset 2018

11.12.2017

 

Tavaroiden maahantuonnin arvonlisäverotus siirtyy Tullilta Verohallinnolle 1.1.2018 alkaen. Siirtyminen aiheuttaa muutoksia ilmoitusmenettelyyn ja aihe on tärkeä kaikille maahantuontia EU:n ulkopuolelta harjoittaville yrityksille.

Jatka lukemista..

[^Top^]

Ennakkoverotuksen muutokset 2017

14.8.2017

 

Eduskunta hyväksyi pari viikkoa sitten pienen joukon uusia tuloverotukseen liittyviä lakeja – mistä on oikein kyse? Tällä kertaa veroja ei olla nostamassa, mutta valtion kirstu on sen verran tyhjä, että verojen keräämistä tehostetaan. Tarjolla ei ole porkkanoita, vaan ainoastaan raippaa.

Jatka lukemista…

[^Top^]

Uusi perhevapaakorvaus yrityksille – mitä ja miksi

7.6.2017

 

Huhh, vihdoin kevätruuhkasta selvitty ja inspiraatiota riittää myös blogiin asti :)

Tilitoimistojen perinteisen kevätruuhkan aikana valtio on ollut anteliaalla päällä. Huhtikuusta 2017 alkaen yritykset ovat voineet hakea uutta perhevapaakorvausta Kelasta. Korvaus on kertaluonteinen 2.500 euron suuruinen könttäsumma, joka maksetaan perhevapaalle jäävän työntekijän työnantajalle. Pari tonnia on ihan kiva korvaus, mutta onko se riittävä? Käydään kuitenkin ensin läpi perhevapaakorvauksen perustiedot.

Jatka lukemista..

[^Top^]

Maksuperusteinen ALV ?

31.1.2017

 

Maksuperusteinen arvonlisävero (ALV) astui voimaan vuoden alussa. Mitä tämä tarkoittaa ja keitä asia koskee?

Maksuperusteista ALVia voivat käyttää kaikki yritykset, joiden liikevaihto on alle 500 000 euroa tilikaudessa. Muutoksen ideana on parantaa pienten yritysten maksukykyä, sillä tässä menetelmässä yritys maksaa ALVin vasta silloin, kun rahat ovat todellisuudessa tilillä.

Jatka lukemista..

[^Top^]

Lomaraha – mitä, miksi, milloin

12.1.2017

 

Lomaraha, lomaltapaluuraha, lomakorvaus, lomapalkka.. Mitä eroa termeillä on?

Korostan heti alkuun, että yrittäjän ei tarvitse maksaa itselleen lomapalkkaa, lomarahaa tai lomakorvausta. Yrittäjien keskuudessa yksinkertaisin ja suosituin tapa on maksaa itselleen normaali palkka, oli kyse lomasta tai työajasta. Mikään ei tietenkään estä yrittäjää maksamasta vähän ekstraa loman ajalle, mikäli yrityksen talous tämän sallii.

Tarkastellaan tässä kirjoituksessa tilannetta, jolloin yrityksellä on työntekijöitä. Mitä korvauksia työntekijälle pitää maksaa loman ajalta?

Jatka lukemista…

[^Top^]

Auto osakeyhtiössä

20161208_162140_resized-kopio

9.12.2016

Kannattaako auto ostaa firman nimiin? Tarkastellaan tässä kirjoituksessa auton ostoa yrittäjä-osakkaan näkökulmasta. En lähde avaamaan asiaa pikkutarkkojen laskelmien kautta, vaan kirjoituksen ideana on kertoa eri vaihtoehtojen vaikutuksista.

Peruslähtökohta autoa hankkiessa on seuraava:

Jatka lukemista..

[^Top^]

Näin tulkitset kirjanpidon raportteja

22.11.2016

Kirjanpitäjä lähettää joka kuukausi nipun raportteja – mitä raportit tarkoittavat ja mitä hyötyä niistä on?

Tavanomaisesti kirjanpitäjä lähettää asiakkaalle seuraavat perusraportit;

Tarkastellaan yllä olevia lyhyesti.

 

Päiväkirja

Päiväkirjassa kaikki kirjanpidon tositteet (eli myyntilaskut, ostolaskut jne.) ovat järjestetty päivämäärän tai tositenumeron perusteella. Päiväkirjan lopusta löydät tietoa tosite- ja vientimääristä.

Jatka lukemista..

[^Top^]

Mikä muuttuu vuonna 2017 (verotusmenettelyn uudistukset)?

10.11.2016

tax-1501475-1280x960

 

Ensi vuoden alussa astuu voimaa uusi laki oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä. Mitä tämä sanahirviö tarkoittaa ja keitä se koskee?

Muutokset koskettavat erityisesti yrittäjiä ja ne liittyvät mm. oma-aloitteisiin veroihin, eli esimerkiksi ALV-ilmoituksiin ja ALV-maksuihin.

 

Oleellisimmat muutokset tilitoimiston asiakkaan näkökulmasta;

1. Kausiveroilmoitukset, eli esimerkiksi ALV-ilmoitukset, on annettava vuodesta 2017 alkaen sähköisesti.

Vain erityisistä syistä voidaan antaa ilmoitus paperilla.

 

2. OmaVero korvaa Verotili-palvelun

 

Jatka lukemista..

[^Top^]

Yrittäjäksi Espanjaan?

26.10.2016

Huokutteleeko Espanan lämpö? Oma yritys Aurinkorannoilla tai Barcelonassa – mikä ettei!

Kävin muutama viikko sitten tutustumassa Espanjan tarjoamiin liiketoimintamahdollisuuksiin Kauppakamarin järjestämässä tilaisuudessa.  Illan aikana mm. juristi Raisa Venermo, Barcelonalaisesta AvaLaw-lakitoimistosta, esitteli Espanjalaisen yrittämisen mustat aukot. Millaisiin yritysmaailman kulttuurieroihin kannattaa siis varautua ennen kuin pakkaat laukut ja varaat menolipun?

spain-map-1-1451535-1279x945Kuva

 

1.Kompastuskivi:  Byrokratia

Ensinnäkin kannattaa varautua byrokratiaan ja  h  i  t  a  u  t  e  e  n.  Mikään ei suju niin nopeasti kuin oletat.

Virkamiesten puutteellinen ammattitaito ja matalat palkat vaikuttavat negatiivisesti, eikä kielimuurikaan nopeuta prosessia. Melko usein ensimmäinen virasto ei tiedä, mitä seuraavassa vaaditaan.

Ratkaisu: Paikalliset kontaktit ja oma aktiivisuus auttavat hurjasti. Jos et saanut virastolta haluamasi leimaa tai paperia, yritä seuraavana päivänä viereiseltä luukulta uudestaan. Etsi luotettava asiantuntija perustamisprosessin avuksi.

Jatka lukemista..

[^Top^]

Joululahjat asiakkaille ja henkilöstölle

14.10.2016

Yritykset valmistuvat jouluun tavanomaisesti jo hyvissä ajoin, mutta mitä tulee ottaa huomioon asiakkaiden ja henkilöstön joululahjojen valinnassa?

Jatka lukemista..

[^Top^]

Yhteystiedot

Some

facebooklinkedin

Ota yhteyttä

Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia.

    Nimi*

    Sähköpostiosoite*

    Puhelinnumero

    Viesti*