Kirjanpitoautomaatti
Blogi kirjanpidosta, yrittäjyydestä ja verotuksesta
Kirjanpitoautomaatti on pienyrittäjille suunnattu blogi, jossa käsitellään selkokielellä kirjanpidollisia kysymyksiä. Ei virastosuomea tai monimutkaisia excel-taulukoita.
Tervetuloa lukemaan ja kommentoimaan!
Ksenia Rensujeff, KTM
ksenia@pk-economics.fi
8.9.2016
- Mitä pienyrittäjä voi tehdä, kun liikevaihto romahtaa?
- Taksi ja kirjanpito
- Tulorekisteri tulee – Mitä pienyrittäjän tulee tietää? Osa 2/2
- Tulorekisteri tulee – mitä pienyrittäjän tulee tietää? Osa 1/2
- Pienyritys + kirjanpidon sähköistäminen?
- Maahantuonnin arvonlisäverotuksen muutokset 2018
- Ennakkoverotuksen muutokset 2017
- Uusi perhevapaakorvaus yrityksille – mitä ja miksi
- Maksuperusteinen ALV ?
- Lomaraha – mitä, miksi, milloin
- Auto osakeyhtiössä
- Näin tulkitset kirjanpidon raportteja
- Mikä muuttuu vuonna 2017 (verotusmenettelyn uudistukset)?
- Yrittäjäksi Espanjaan?
- Joululahjat asiakkaille ja henkilöstölle
Mitä pienyrittäjä voi tehdä, kun liikevaihto romahtaa?
15.3.2020
Monet pienyrittäjät ovat huolissaan omasta taloudellisesta tilanteesta – miten selvitä laskuista, kun koronavirus on karkottanut asiakkaat? Asia koskee jo isoa joukkoa eri alojen yrittäjiä; kampaajia, hierojia, takseja, taiteilijoita, ravintoloita ym. – puhumattakaan kansainvälistä kauppaa harjoittavista yrittäjistä.
Taksi ja kirjanpito
05.01.2020
Taksiala vapautui kilpailulle 1.7.2018, mikä onkin tuonut alalle runsaasti uusia yrittäjiä. Kun yritys on perustettu ja luvat hankittu, vastaan tulevat kirjanpidon kiemurat. Mitä erityispiirteitä taksialalla on kirjanpidon näkökulmasta ja mitä taksiyrittäjän olisi hyvä tietää?
Lue lisää…Tulorekisteri tulee – Mitä pienyrittäjän tulee tietää? Osa 2/2
4.10.2018
Tämän kirjoituksen edellisessä osassa käsiteltiin tulorekisteriä yleisellä tasolla. Syvennyn tässä osiossa aikatauluihin sekä siihen, millaisia muutoksia pienyrittäjän tulee tehdä palkanlaskennan rutiineihin.
Tulorekisteri tulee – mitä pienyrittäjän tulee tietää? Osa 1/2
4.10.2018
Tulorekisteri otetaan käyttöön 1.1.2019. Mitä tulorekisteri tarkoittaa pienyrittäjän näkökulmasta? Asia on sen verran laaja, että päätin jakaa tämän kirjoituksen kahteen osaan. Mikäli yritykselläsi on tapana maksaa palkkaennakoita tai palkanmaksu muutoin poikkeaa tavanomaisesta, niin suosittelen ehdottomasti tutustumaan myös kirjoituksen toiseen osaan.
Pienyritys + kirjanpidon sähköistäminen?
31.8.2018
Sähköisyys tilitoimiston asiakkaana voi tarkoittaa monta eri asiaa ja se voidaan toteuttaa monella eri tavalla.
Ideaalitilanteessa sähköisyys poistaa päällekkäiset työt ja säästää yrittäjän sekä tilitoimiston aikaa. Lisäksi yrittäjä näkee talouslukunsa reaaliaikaisesti ja pääsee käsiksi tietoihin kellon ympäri. Tässä tavassa yrittäjä ja tilitoimisto hyödyntävät samoja ohjelmistoja rinnakkaistunnuksilla.
Ideaalitilanne toteutuu kuitenkin harvoin, eikä reaaliaikaisuus ole tarpeellista kaikille yrityksille. Tämä seikka tuntuu usein unohtuvan niin ohjelmistonkehittäjiltä, kuin viranomaisiltakin.
Maahantuonnin arvonlisäverotuksen muutokset 2018
11.12.2017
Tavaroiden maahantuonnin arvonlisäverotus siirtyy Tullilta Verohallinnolle 1.1.2018 alkaen. Siirtyminen aiheuttaa muutoksia ilmoitusmenettelyyn ja aihe on tärkeä kaikille maahantuontia EU:n ulkopuolelta harjoittaville yrityksille.
Ennakkoverotuksen muutokset 2017
14.8.2017
Eduskunta hyväksyi pari viikkoa sitten pienen joukon uusia tuloverotukseen liittyviä lakeja – mistä on oikein kyse? Tällä kertaa veroja ei olla nostamassa, mutta valtion kirstu on sen verran tyhjä, että verojen keräämistä tehostetaan. Tarjolla ei ole porkkanoita, vaan ainoastaan raippaa.
Uusi perhevapaakorvaus yrityksille – mitä ja miksi
7.6.2017
Huhh, vihdoin kevätruuhkasta selvitty ja inspiraatiota riittää myös blogiin asti :)
Tilitoimistojen perinteisen kevätruuhkan aikana valtio on ollut anteliaalla päällä. Huhtikuusta 2017 alkaen yritykset ovat voineet hakea uutta perhevapaakorvausta Kelasta. Korvaus on kertaluonteinen 2.500 euron suuruinen könttäsumma, joka maksetaan perhevapaalle jäävän työntekijän työnantajalle. Pari tonnia on ihan kiva korvaus, mutta onko se riittävä? Käydään kuitenkin ensin läpi perhevapaakorvauksen perustiedot.
Maksuperusteinen ALV ?
31.1.2017
Maksuperusteinen arvonlisävero (ALV) astui voimaan vuoden alussa. Mitä tämä tarkoittaa ja keitä asia koskee?
Maksuperusteista ALVia voivat käyttää kaikki yritykset, joiden liikevaihto on alle 500 000 euroa tilikaudessa. Muutoksen ideana on parantaa pienten yritysten maksukykyä, sillä tässä menetelmässä yritys maksaa ALVin vasta silloin, kun rahat ovat todellisuudessa tilillä.
Lomaraha – mitä, miksi, milloin
12.1.2017
Lomaraha, lomaltapaluuraha, lomakorvaus, lomapalkka.. Mitä eroa termeillä on?
Korostan heti alkuun, että yrittäjän ei tarvitse maksaa itselleen lomapalkkaa, lomarahaa tai lomakorvausta. Yrittäjien keskuudessa yksinkertaisin ja suosituin tapa on maksaa itselleen normaali palkka, oli kyse lomasta tai työajasta. Mikään ei tietenkään estä yrittäjää maksamasta vähän ekstraa loman ajalle, mikäli yrityksen talous tämän sallii.
Tarkastellaan tässä kirjoituksessa tilannetta, jolloin yrityksellä on työntekijöitä. Mitä korvauksia työntekijälle pitää maksaa loman ajalta?
Auto osakeyhtiössä
9.12.2016
Kannattaako auto ostaa firman nimiin? Tarkastellaan tässä kirjoituksessa auton ostoa yrittäjä-osakkaan näkökulmasta. En lähde avaamaan asiaa pikkutarkkojen laskelmien kautta, vaan kirjoituksen ideana on kertoa eri vaihtoehtojen vaikutuksista.
Peruslähtökohta autoa hankkiessa on seuraava:
- Firman auto, jolla ajetaan vain työajoja (esim. pakettiauto kuljetuksia varten): Kaikki kulut vähennyskelpoisia. Vähennyksien edellytyksenä on ajopäiväkirja.
- Firman auto, jota käytetään myös yksityisajoissa (esim. henkilöauto, jolla käydään myyntineuvotteluissa ja viedään lapset harrastuksiin): Tässä tapauksessa auton käyttäjälle muodostuu autoetu. Autoedusta maksetaan veroja ja sivukuluja, kuten palkastakin. Autokulut voidaan vähentää yhtiön kuluna kokonaan tai osittain – riippuen autoedun laadusta (käyttöetu vs. vapaa autoetu).
- Oma auto (esim. oma henkilöauto, jolla ajat myyntitapaamisiin): Omalla autolla ajettavista työajoista voi saada verovapaata kilometrikorvausta (0,43€/km v.2016). Kilometrikorvaukset ovat vähennyskelpoinen kulu. Tässä tapauksessa kaikki autokulut maksetaan henkilökohtaisesti, ei firman tililtä.
Näin tulkitset kirjanpidon raportteja
22.11.2016
Kirjanpitäjä lähettää joka kuukausi nipun raportteja – mitä raportit tarkoittavat ja mitä hyötyä niistä on?
Tavanomaisesti kirjanpitäjä lähettää asiakkaalle seuraavat perusraportit;
- Päiväkirja
- Pääkirja
- Tuloslaskelma ja tase
Tarkastellaan yllä olevia lyhyesti.
Päiväkirja
Päiväkirjassa kaikki kirjanpidon tositteet (eli myyntilaskut, ostolaskut jne.) ovat järjestetty päivämäärän tai tositenumeron perusteella. Päiväkirjan lopusta löydät tietoa tosite- ja vientimääristä.
Mikä muuttuu vuonna 2017 (verotusmenettelyn uudistukset)?
10.11.2016
Ensi vuoden alussa astuu voimaa uusi laki oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä. Mitä tämä sanahirviö tarkoittaa ja keitä se koskee?
Muutokset koskettavat erityisesti yrittäjiä ja ne liittyvät mm. oma-aloitteisiin veroihin, eli esimerkiksi ALV-ilmoituksiin ja ALV-maksuihin.
Oleellisimmat muutokset tilitoimiston asiakkaan näkökulmasta;
1. Kausiveroilmoitukset, eli esimerkiksi ALV-ilmoitukset, on annettava vuodesta 2017 alkaen sähköisesti.
Vain erityisistä syistä voidaan antaa ilmoitus paperilla.
2. OmaVero korvaa Verotili-palvelun
- OmaVero korvaa 1.3.2017 alkaen Verotili palvelun. Ensi vuoden alusta alkaen voit katsella yrityksen verotietoja OmaVero-palvelussa.
- OmaVero tulee olemaan laajempi, mitä Verotili. Esimerkiksi jatkossa verottajan selvityspyyntöihin voidaan vastata sähköisesti OmaVero-palvelun kautta.
- Lisäksi osa muista verolajeista siirtyy OmaVero-palveluun; esimerkiksi lahjavero, tulovero, kiinteistövero ja varainsiirtovero
- Viitenumero muuttuu. Uusi viitenumero esimerkiksi ALV-maksuille löytyy 3.1.2017 OmaVero-palvelusta.
- Verotilin vanhat tiedot näkyvät OmaVero palvelussa 6kk, eli 30.6.2017 asti.
Yrittäjäksi Espanjaan?
26.10.2016
Huokutteleeko Espanan lämpö? Oma yritys Aurinkorannoilla tai Barcelonassa – mikä ettei!
Kävin muutama viikko sitten tutustumassa Espanjan tarjoamiin liiketoimintamahdollisuuksiin Kauppakamarin järjestämässä tilaisuudessa. Illan aikana mm. juristi Raisa Venermo, Barcelonalaisesta AvaLaw-lakitoimistosta, esitteli Espanjalaisen yrittämisen mustat aukot. Millaisiin yritysmaailman kulttuurieroihin kannattaa siis varautua ennen kuin pakkaat laukut ja varaat menolipun?
1.Kompastuskivi: Byrokratia
Ensinnäkin kannattaa varautua byrokratiaan ja h i t a u t e e n. Mikään ei suju niin nopeasti kuin oletat.
Virkamiesten puutteellinen ammattitaito ja matalat palkat vaikuttavat negatiivisesti, eikä kielimuurikaan nopeuta prosessia. Melko usein ensimmäinen virasto ei tiedä, mitä seuraavassa vaaditaan.
Ratkaisu: Paikalliset kontaktit ja oma aktiivisuus auttavat hurjasti. Jos et saanut virastolta haluamasi leimaa tai paperia, yritä seuraavana päivänä viereiseltä luukulta uudestaan. Etsi luotettava asiantuntija perustamisprosessin avuksi.
Joululahjat asiakkaille ja henkilöstölle
14.10.2016
Yritykset valmistuvat jouluun tavanomaisesti jo hyvissä ajoin, mutta mitä tulee ottaa huomioon asiakkaiden ja henkilöstön joululahjojen valinnassa?