fbpx
finnish russian estonian english latvian
PK Economics

Mitä pienyrittäjä voi tehdä, kun liikevaihto romahtaa?

Kirjanpitoautomaatti

15.3.2020

Monet pienyrittäjät ovat huolissaan omasta taloudellisesta tilanteesta – miten selvitä laskuista, kun koronavirus on karkottanut asiakkaat? Asia koskee jo isoa joukkoa eri alojen yrittäjiä; kampaajia, hierojia, takseja, taiteilijoita, ravintoloita ym. – puhumattakaan kansainvälistä kauppaa harjoittavista yrittäjistä.

Kokosin alle kirjanpitäjän käytännön vinkit pienyrittäjille. Lista on sovellettavissa yleisesti kassakriiseihin, oli taustalla pandemia tai jokin muu syy.


Kassakriisin aikana:

  1. Hae muutosta ennakkoveroihin – ota yhtyettä kirjanpitäjääsi, jotta voitte yhdessä arvioida ennakkoverojen oikean tason
  2. Hae maksujärjestelyä jo erääntyneisiin veroihin
  3. Hae lyhennysvapaata lainoihin – osa pankeista on jo ilmoittanut tarjoavansa lyhennysvapaita kuukausia
  4. Pohdi olisiko henkilökunta mahdollista lomauttaa – kysy lisätietoa lomautuksista palkanlaskijaltasi
  5. Jos yritykselläsi on vuokratilat, pyydä vuokranantajalta lykkäystä vuokranmaksuun
  6. Pyydä laskuille maksuaikaa tai osamaksumahdollisuutta. Muista kuitenkin solidaarisuus muita (pien)yrittäjiä kohtaan

Entäpä YEL-maksu? Mieti ennen, kun muutat YEL-vakuutustasoa pienemmäksi. YEL määrittää mm. Kelan maksamien korvauksien tason, kuten tartuntapäivärahan suuruuden.


Vaikka taloudellinen tilanne painaisi kovasti päälle – muista positiivisuus; nyt on mahdollisuus panostaa yritystoiminnassa vähemmälle huomiolle jääneisiin asioihin, kuten markkinointiin.


Nyt on myös hyvä aika tehdä suunnitelma tulevaisuuden varalle – näin voit varautua tuleviin kassahaasteisiin:

  1. Älä anna laskujen yllättää. Laadi kassavirtalaskelma; mitä laskuja on erääntymässä ja milloin? Paljonko myyntiä on tulossa? Onko alallasi kausivaihteluita? Erääntyykö hiljaisina kausina isoja laskuja, kuten vakuutuksia – voisiko eräpäiviä vaihtaa? Tilitoimistot opastavat ja auttavat mielellään kassavirtaennusteiden laatimisessa
  2. Mieti vaihtoehtoisia tulonlähteistä – mitä yrityksesi voisi vielä tarjota? Voisitko hiljaisina kausina lisätä esimerkiksi lahjakorttien myyntiä tai myydä palveluasi etänä?
  3. Laadi säästösuunnitelma yrityksellesi; mieti voisitko avata yrityksellesi erillisen säästötilin isompia maksuja ajatellen. Säästötilille voi kerryttää saldoa esimerkiksi lomapalkkoja tai ALV-maksuja varten. Kysy apua kirjanpitäjältäsi – paljonko kuukaudessa olisi hyvä laittaa sivuun? Tutustu myös pankkien tarjoamiin luottolimiitti-ratkaisuihin.
  4. Älä unohda henkilökohtaista taloudellista tilannetta – montako kuukautta pärjäisit ilman palkkaa? Laadi säästösuunnitelma myös itsellesi – henkilökohtaisella säästötilillä olisi hyvä olla ainakin parin kuukauden palkan verran. Säästämiseen menee aikaa, mutta aloita edes pienistä summista; 50 euroa kuussa tarkoittaa jo 600 euron säästöpottia per vuosi.

Jäikö jokin asia mietityttämään? Ota yhteyttä omaan kirjanpitäjään tai laita viestiä meille.

Ksenia K.,15.03.2020

ksenia@pk-economics.fi

Photo credits: pexels.com

Kirjanpitoautomaatti

Yhteystiedot

Some

facebooklinkedin

Ota yhteyttä

Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia.

    Nimi*

    Sähköpostiosoite*

    Puhelinnumero

    Viesti*